A türelmes és rugalmas viselkedés kialakulása szempontjából van-e jelentősége annak, hogy hogyan, mire használja a kisgyerek a mobileszközt?

2021.12.05.

A fejlesztő app még az oktató videóknál is jobb hatással van a gyerekekre - türelmesebbek lesznek tőle és javulhat az emlékezetük is.

A gyerekek ma már születésüktől kezdve, óhatatlanul is találkoznak a digitális eszközökkel, még azokban a családokban is, ahol nem tévéznek a szülők. A mobiltelefon olyannyira életünk részévé vált, hogy szinte lehetetlen a gyerekek szeme elől elrejteni. Mivel a kisgyerekek szívesen utánozzák a szülőket, természetesen az okostelefon használat is kíváncsivá teszi őket, és ki akarják azt próbálni. Sok családban előbb vagy utóbb a kisebbek kezébe is kerül kütyü, főként, hogy általában szívesen lefoglalják vele magukat.

De ha szeretnénk, hogy gyermekünk türelmesen viselkedjen, rugalmasan tudjon alkalmazkodni új helyzetekhez, és megfelelően fejlődjön az emlékezete, akkor vajon van-e jelentősége, hogy hogyan, mire használja a mobileszközt? Számít, ha csupán passzív módon néz valamit vagy aktívan tevékenykedik rajta? És vajon, ha csak néz rajta valamit, mindegy, hogy mi az? Az ausztráliai Swinburne Egyetem kutatói ennek a kérdésnek néztek utána.

Egy rövid kísérletben 2-4 éves kisgyerekek (összesen 96 fő) esetében játékos feladatokkal vizsgálták a rugalmas és türelmes viselkedést, valamint az emlékezetet az iPad használat módjának és tartalmának fényében. Ennek keretében megnézték, hogy a gyerekek mennyire voltak képesek rugalmasan váltani szabályok között. Ezt egy olyan feladattal vizsgálták, ahol tárgyakat kellett méret szerint szétválogatniuk először úgy, hogy a kis tárgyakat a kis vödörbe, a nagy tárgyakat a nagy vödörbe kellett tenniük, majd fordítva. Továbbá vizsgálták azt is, hogy hogyan tudták vágyaikat késleltetni (várniuk kellett, mielőtt kinyithattak egy ajándékcsomagot), valamint, hogy mennyire emlékeztek elrejtett tárgyak helyére. A fenti feladatok elvégzése előtt a gyerekek 3 csoportban néhány percig különböző tevékenységet végeztek iPad-en:

  • csoport: egy fejlesztő applikációval játszottak, ahol formákat tanulhattak meg és azokból építhettek alakzatokat az érintőképernyőn
  • csoport: szórakoztató rajzfilmet (A Madagaszkár pingvinjei) néztek
  • csoport: oktató programot (Szezám utca) néztek, ami a fegyelmezett viselkedés játékos megtanítását tűzte ki célul

A kísérlet eredménye alapján

  • a fejlesztő applikációval aktív módon játszó gyerekek a rajzfilmet passzívan nézőkhöz viszonyítva sikeresebben tudták késleltetni vágyaikat
  • bizonyos esetekben a gyerekek emlékezete javult a fejlesztő játékkal történő tevékenységet követően
  • az oktató programot néző gyerekek teljesítménye egyik játékos feladatban sem tért el jelentősen a rajzfilmet nézőkéhez képest

Az eredmények azt mutatják, hogy

a türelmes viselkedés kialakulása, valamint az emlékezet fejlődése szempontjából megfelelőbb, ha a kisgyerek aktívan tevékenykedik a mobileszközön, mint az, ha csak passzívan néz rajta valamit. A nézett tartalomnak (szórakoztató vagy fejlesztő) azonban nincs jelentősége.

A fentiek alapján a kisgyerekünk kütyühasználata során a “mennyit adjam oda neki?” kérdésen túl, sokkal inkább a “hogyan és mire használja azt?” kérdéskörére érdemes odafigyelni, ha szeretnénk, hogy gyermekünk türelmesen viselkedjen. Ha úgy döntünk, hogy időnként odaadjuk gyermekünknek az eszközt, amíg pl. elvégezzük a házimunkát vagy hosszabban várakozunk valahol, érdemes az életkorának megfelelő, aktív tevékenységet lehetővé tevő fejlesztő játékot, mintsem rajzfilmet vagy akár oktató jellegű videót elindítani rajta. Az Alfa Generáció Labor éppen ilyen app-ot fejlesztett ki, amely innen tölthető le: https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.alfageneracio.alfi.app



Forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002209651730646X?via%3Dihub

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.