Az okostelefonok kitiltása az iskolákból úgy tűnik, hogy nem megoldás. Helyette érdemes lenne a kütyüket a tanórákon oktatási célra felhasználni, vagy szabályok közé szorítani a használatukat.
A legtöbb oktatási intézménybe a tanulók általában a telefonjukat is magukkal viszik, ez különösen igaz a középiskolásokra. A tinédzserek nagy része erősen kötődik a telefonjához, és ha véletlenül nincs náluk, akkor nagy fokú szorongást élnek át. Amellett, hogy a kamaszok szeretik maguknál tartani a telefonjukat, gyakran egyfajta menedékként is használják, ahol kiszakadhatnak a való világból. Ugyanakkor amíg a kütyükkel foglalkoznak, nem nagyon figyelnek semmi másra, és ez az iskolában különösen problémás lehet.
A Szegedi Tudományegyetem kutatásában arra voltak kíváncsiak, hogy a középiskolások szorongásszintje különbözik-e egy átlagos és egy kütyümentes napon. Továbbá azt is vizsgálták, hogy jobban bevonódnak-e a diákok a tanórákba, ha nincs náluk mobil.
A 235 középiskolást bevonó kutatás eredménye szerint a diákok jobban szorongtak a kütyümentes napon, mint mikor náluk volt a telefonjuk. Ez igazolja azt a korábbi eredményt, hogy a kütyük hiánya stresszt okoz. Ezzel szemben a kütyük kiiktatása az órai bevonódásra nem volt hatással, a diákok hasonló mértékben vettek részt a tanórákon mindkét alkalommal. A szerzők szerint az utóbbi eredmény azzal magyarázható, hogy a diákok olyan mértékű szorongást éltek át a kütyük elvétele után, ami az órai bevonódás ellen dolgozott.
Milyen tanulság vonható le az eredményekből?
A kütyük olyan mértékben vannak jelen már a gyerekeink életében is, hogy a hirtelen eltiltás nem megoldás. Különösen az utóbbi években, a digitális oktatásra való teljes vagy részleges átállás miatt ez nem is igazán lehetséges. Természetesen a másik véglet, a korlátlan használat sem működik. Ahogyan más területeken, itt is az arany középút segíthet: vagyis használjuk a kütyüket jó célra, a negatív hatásokat pedig próbáljuk minimalizálni. Néhány tipp ehhez:
- A tanórákon csak oktatási céllal használjuk a mobilt, arra azonban bátran pl. online kvízek kitöltésére, projektmunkához stb.
- Mikor nem kell a mobilt használni, akkor ne legyen szem előtt. Lehetőleg a táskájába pakolja el a tanuló, néma üzemmódban.
- Legyen kijelölt idő és hely a mobil használatára, minden más esetben ne legyen szem előtt.
- A szülő iskolaidőben lehetőleg ne keresse a gyermeket, üzenetet se küldjön neki, ha csak nem vészhelyzetről van szó.
A cikk angol nyelven elérhető: https://link.springer.com/article/10.1007/s10758-021-09539-w