Az életben vagy az online térben befolyásolhatóbbak-e a gyerekek?

2022.12.04.

Úgy tűnik, hogy amikor online tartalmakat néznek a gyerekek, mások – gyakran téves - véleménye jobban befolyásolja őket, mint a valós életben. Ha azt szeretnéd, hogy gyermeked ne legyen megtévesztés áldozata, a kritikus gondolkodását először az életben szükséges megalapozni, és csak azt követően érdemes az online térbe “beengedni”.

A gyerekek sok mindent utánzás által tanulnak meg – akár a valós életben, akár online videókon keresztül. Figyelik a felnőtteket és kipróbálják a látottakat. Így sajátítanak el ismereteket különböző tárgyak használatával kapcsolatosan is.

De vajon a videón keresztül és az élőben kapott ismereteket ugyanúgy használják fel a gyerekek? És vajon ugyanúgy lehet őket befolyásolni mindkét helyzetben?

A Queenslandi Egyetem kutatói egy kísérletben vizsgálták meg mindezt, amelyben 4-6 éves gyerekek vettek részt. Egy játékos feladatban matricát kellett megszerezniük egy dobozból, illetve egy befőttesüvegből. Mindehhez kétféle eszköz közül választhattak. Az eszközök használatát előzetesen bemutatták nekik élőben vagy videón keresztül, laptopon. Az egyik eszközzel könnyebben meg lehetett szerezni a matricát, de a gyerekek azt az információt kapták hozzá, hogy azt mások nem szokták használni. A másikkal sokkal nehezebben lehetett a matricát megszerezni, viszont a gyerekeknek azt mondták, hogy mindenki azt szokta használni. Ezután a gyerekeknek dönteniük kellett arról, hogy a hatékony, ámde mások által nem választott, vagy a népszerű, de nem olyan hatékony eszközzel akarják-e megszerezni a matricát.

A kísérlet eredménye azt mutatja, hogy:

  • akik laptopon/ videón keresztül ismerték meg a kétféle (hatékony és nem hatékony) eszköz használatát, hajlamosak voltak a kevésbé hatékony eszközt választani a feladat elvégzéséhez, csak azért, mert mások is azt választják
  • amikor a gyerekek élőben ismerték meg a kétféle eszköz használatát, inkább a látottakra támaszkodtak, és jobban ellen tudtak állni mások téves befolyásoló véleményének

Úgy tűnik, hogy amikor a gyerekek a képernyőn online tartalmakat néznek, kevésbé tudják kritikusan megítélni mások akcióit és véleményét, és jobban hagyatkoznak arra, amit a többség csinál. A digitális világ egy olyan “társas közeg” a gyerekeknek, ahol mások befolyásoló ereje intenzíven hat rájuk.

Ha szeretnéd, hogy gyereked kritikusan tudjon gondolkodni, azt először a valós életben szükséges megalapozni, és a gyermeket csak ezt követően érdemes az online térbe “beengedni”. Fontos felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy nincs minden úgy, ahogy azt egy-egy videón látják és hallják.



Forrás: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/hbe2.280

Kép: https://img.freepik.com/premium-photo/amazed-surprised-funny-little-boy-with-curly-hair-using-mobile-phone-with-shocked-expression-astonished-kid-playing-video-game-cellphone-children-entertainment-indoor-studio-shot-blue-background_416530-12927.jpg?w=2000

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.