Mikor a családok médiahasználatáról (pl. tv, okostelefon, számítógép) olvasunk, legtöbbször a szülők vagy a szakértők szemszögéből nézünk rá egy család digitális szokásaira, pedig gyerekeknek, különösképpen a kamaszoknak is van véleménye erről a témáról. Mikó Fruzsina és Nagy Beáta szociológiai kutatásával ezt az űrt próbálta pótolni, ahol 12-16 éves kamaszokkal készítettek interjúkat (30 fő), illetve vettek fel kérdőíveket (1000 fő).
A kutatásból négyféle családmodell rajzolódott ki a digitális szokásokkal kapcsolatban:
- A leggyakoribb típusban a szülők és gyerekek gyakran néznek együtt tévét, filmet, de ennyiben ki is merülnek a közös tevékenységek.
- Más családokban a tévén kívül más digitális tevékenységeket is megosztanak a családtagok, pl. együtt játszanak vagy a szociális médián mutatnak egymásnak tartalmakat.
- A harmadik típusban bár gyakori az otthoni eszközhasználat mind a gyerek, mind a szülő részéről, ezek ritkán mennek át közös tevékenységekbe.
- Végül, vannak olyan családok, ahol a szülő és a gyermek médiahasználati szokásai egyáltalán nem kapcsolódnak, a szülők gyakran elhatárolódnak a digitális médiától.
A gyerekek beszámolói alapján a szülők leginkább akkor tudták szabályozni gyermekük eszközhasználatát, ha érdeklődést mutattak gyermekük digitális tevékenysége iránt, és akár alkalmanként együtt is használták a különböző digitális eszközöket. Részben ide kapcsolódik, hogy a szülőknek általában nem az ellen van kifogásuk, hogy mit néz vagy csinál a gyermekük az online térben - hiszen gyakran nincs is tudomásuk róla -, inkább az eltöltött idő mennyisége a zavaró számukra. A szabályozó szerepkört leginkább az anyák töltik be, míg az apák általában nyitottabbak, sőt szívesen játszanak digitális játékokat.
A legtöbb konfliktus azokban a családokban van, ahol az együtt töltött idő alatt (pl. vacsora közben) zajlik a mobilozás, tabletezés. Ezek a helyzetek nemcsak a szülőkben okoznak feszültséget, hanem a gyerekeket is zavarja, például mikor a szülő válaszol egy hívásra vagy a munkahelyi emailjeit nézegeti. Érdemes tehát a szülőknek a saját digitális szokásaikra is figyelni.
Általánosságban fontos lenne, hogy a digitális eszközökről és azok használatáról családi szinten is beszéljünk, ismerjük gyermekünk online világát. Ezáltal a szabályok bevezetése is körültekintőbb lehet, illetve ne felejtsük el saját eszközhasználati szokásainkat sem mérlegelni. Egy családi megállapodás keretében lehetőségünk van erről beszélni és akár “tárgyalni” is a gyerekekkel a közös otthoni szabályokról.
A cikk az alábbi linken érhető el: https://szociologia.hu/uploads/Szociologia_2021_02_belivek_EGYBE-30-61.pdf