Egy 2018-as kutatás arra mutat rá, hogy a digitális és okoseszközök használata egyre elterjedtebb már az óvodás korosztályban is. Éppen ezért fontos szem előtt tartani, hogy ezek az eszközök hogyan hatnak a gyermekeink fejlődésére. A kutatók azt találták, hogy azok az óvodás gyerekek, akik használtak okoseszközöket, egy év múlva több viselkedési nehézséget mutattak azokhoz képest, akik nem használtak. Körükben gyakoribb volt a magatartás és érzelmi problémák megjelenése és több figyelemzavarra és hiperaktivitásra utaló jelet mutattak. Az is megfigyelhető volt, hogy azok a gyerekek, akik eleve több kortárskapcsolati problémával küzdöttek, később még nagyobb valószínűséggel fordultak az okoseszközökhöz.
Ezeket a negatív hatásokat annak tulajdonítják a kutatók, hogy ezek az eszközök a hatalmas mennyiségű ingerrel túlstimulálják a fejlődő agyat, ami egyrészt elvonja a figyelmüket az ebben a korban szükséges társas és fizikai tevékenységektől másrészt, mintegy öngerjesztő folyamatként további eszközhasználatra serkenti őket. A folyamatban a szülőknek önbevallásuk alapján jelentős szerepük van. A kutatók megfigyelték, hogy azok a kutatásban részt vevő szülők, akik legalább egy eszköz használatát engedik óvodás korban, nagyobb valószínűséggel tesznek elérhetővé más eszközöket is gyermeküknek, ami még tovább növeli az eszközökkel eltöltött időt.
Ha szülőként szeretnénk támogatni a gyermekünk kiegyensúlyozott fejlődését, már egészen kicsi kortól fordítsunk figyelmet arra, hogy mennyi ideig és milyen gyakran engedjük a digitális és okoseszközök használatát, illetve figyeljük és vegyük komolyan a viselkedészavarok korai jeleit és ne fedjük el ezeket azzal, hogy lefoglaljuk a gyerekeket egy okoseszközzel.
Teljesen eltiltani ezektől az eszközöktől a gyermekeket, manapság szinte lehetetlen, de szülőként lehetőségünk van arra, hogy a gyermekünk számára tudatosan biztosítsunk minél több offline lehetőséget arra, hogy mozogjon és kortársai között legyen, ami bizonyítottan szükséges az agy megfelelő fejlődéséhez.
Forrás: Poulain, T., Vogel, M., Neef, M., Abicht, F., Hilbert, A., Genuneit, J., … Kiess, W. (2018). Reciprocal Associations between Electronic Media Use and Behavioral Difficulties in Preschoolers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(4), 814. DOI: 10.3390/ijerph15040814