Gyakori jelenség, hogy a szülők okos eszközöket használnak gyermekeik jelenlétében, ez pedig magával vonhatja azt, hogy kevesebbet szólnak gyermekükhöz és ezek a megszólítások sem lesznek túl tartalmasak (pl. 1-2 szavas válaszok, rövid utasítások). Az, hogy a szülő milyen módon és milyen gyakran beszél gyermekéhez meghatározó a gyermek szókincsének fejlődésében. A szókincs fejlettsége pedig hozzájárulhat a későbbi sikeres olvasási és tanulmányi eredményekhez. Ausztrál kutatók tudományosan is megvizsgálták ezt a kérdést, vagyis, hogy a szülői eszközhasználat hogyan befolyásolja a szülők nyelvhasználatát, illetve mindennek milyen következménye lehet a gyermekekre nézve.
A kutatás során négyféle helyzetben vizsgálták a szülői közléseket: a gyermek jelenlétében történő mobilozás (1) és magazinolvasás (2), valamint a gyermekkel közös tabletezés (3) és hagyományos játék közben (4).
Arra az eredményre jutottak, hogy a szülők a mobilozás vagy magazinolvasás közben kevesebbet beszélnek gyermekükhöz. Habár a nyelvhasználat minőségileg nem különbözött a vizsgált helyzetekben, a kimondott új szavak száma, és összességében a gyermek által hallott szavak száma is jelentősen kevesebb volt, mint a közös játék során. Egy átlagos napon ez akár 557 megnyilatkozás és 484 új szó elvesztését is eredményezheti.
A gyermekkel közös helyzetek (digitális / hagyományos játék) ezzel szemben több lehetőséget kínálnak arra, hogy a szülő a gyermekére figyeljen és ilyenkor sokkal többet beszélgetnek a gyermekükkel. Meglepő módon azonban a közös tabletezés nem ösztönözte olyan hatékonyan a szülő-gyermek kommunikációt, mint a hagyományos játék. Ennek egy magyarázata az lehet, hogy a gyermekek figyelmét nagyon lekötötte az eszköz, ritkábban szólaltak meg ezáltal lecsökkent a játék során a szülő-gyermek közötti beszélgetés.
Az eredmények alapján a szülők a közös hagyományos játék során beszélgetnek gyermekükkel a legtöbbet és a legváltozatosabban.
Összességében a tanulmány rávilágít arra, hogy a mobilozás könnyen csapdába ejtheti a szülők figyelmét, és bár a gyermekkel fizikailag együtt vagyunk, a beszélgetés hiánya negatív hatással lehet a gyermek fejlődésére. Ha megvalósítható, a közös játék vagy bármilyen más tevékenység közben igyekezzünk kizárni a digitális eszközök zavaró jelenlétét.
Forrás: Ewin, C. A., Reupert, A., McLean, L. A., & Ewin, C. J. (2021). Mobile devices compared to non-digital toy play: The impact of activity type on the quality and quantity of parent language. Computers in Human Behavior, 118, 106669. doi:10.1016/j.chb.2020.106669