Mára természetessé vált a digitális eszközök jelenléte az otthonokban, egyre több eszköz válik a háztartás szerves részévé. Ezáltal nem csak a felnőttek, hanem a gyerekek mindennapjainak is az állandó része, akik gyakran már 3-4 éves koruk körül megkapják az első saját okoseszközüket.
A gyermekek fejlődését célzó kutatások azt javasolják, hogy a szülők vegyenek részt a gyermekükkel az okoseszközök használatában, így a digitális játék során is fenn tudják tartani az interakciót. A szülő jelenléte lehetőséget biztosít a gyermekek számára arra, hogy egy aktív, meleg, interaktív környezetben fedezzék fel és használják az eszközt. A közös játék és egyéb tevékenységek során a szülők döntő szerepet játszanak a gyermekek kognitív fejlődésének segítésében azáltal, hogy megjegyzéseket, gondolatokat fűznek a tevékenységhez. Ez a közös jelentésalkotási folyamat korábbi kutatások alapján, például a passzív tévénézés esetében, bizonyítottan csökkenti a potenciálisan káros hatásokat.
A kutatók most arra voltak kíváncsiak, hogy ez az eredmény vajon hogyan jelenik meg egy aktív okoseszközhasználati helyzetben. A szülők és a 2-4 év körüli gyermekeik közötti dinamikát vizsgálták digitális és nem digitális rajzoló tábla használata közben. A kutatás során megfigyelték, hogy a kisgyermekek finommotoros mozgásának fejletlensége miatt ügyetlenebbül használták a digitális táblát, mint a hagyományosat. A digitális játékhelyzetben a szülőnek többet kellett segítenie, emiatt és a kommunikációs korlátok miatt általánosan frusztráltabbakká váltak.
A digitális környezet nagyobb kihívás elé állítja és érzelmileg jobban megterheli a szülő-gyermek kapcsolatot.
A hagyományos játék során az interakciók lényegesen melegebbek és együttműködőbbek voltak, valamint egyre együttműködőbbeké váltak minél idősebb és kompetensebb volt a gyermek. A digitális játék során ezzel szemben az együttműködés szintje és a kapcsolat melegsége kortól függetlenül alacsonyabb szinten maradt.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a digitális eszközök használata kisgyermekek esetében nagyobb kihívás elé állítja a szülőket, így hiába játszanak vele közösen, még így sem éri el a hagyományos közös játékhelyzet előnyeit és akár a szülő-gyermek kapcsolatra is negatív hatással lehet.
Forrás: Carr, A., & Dempster, T. (2021). Parent-child interactions during joint engagement with touchscreen technology: A comparison of younger versus older toddlers. Infant Behavior and Development, 64, 101587. doi:10.1016/j.infbeh.2021.101587