A sok tv-nézés érzelemértési nehézségekhez vezethet gyermekkorban?

2024.07.23.

Szülőkben és kutatókban egyaránt felmerült a kérdés, hogy a képernyőidő hogyan befolyásolja az érzelmek megértésének fejlődését. Egy hosszú távú kutatás eredményei szerint, ha sokat tévézik a 4-8 éves gyermek és televízió van a szobájában, az negatívan hathat az érzelemértésének fejlődésére. Ez különösen igaz a lányok esetében.

Korábbi kutatások rámutattak arra, hogy a szülőkkel való közvetlen kommunikáció elengedhetetlen az érzelemmegértés fejlődéséhez. Mivel a digitális eszközök gyakran elvonják az időt a személyes interakcióktól, felmerül a kérdés, hogy a képernyőn töltött idő milyen hatással van a kisgyerekek érzelemértésére.

A kérdés megválaszolására Skalická és munkatársai (2019) 960 norvég négyévest követtek nyomon négy éven keresztül, így a gyerekek 4, 6 és 8 éves korukban is részt vettek a vizsgálatokban. A szülők mindhárom mérési ponton információkat adtak a képernyőhasználatról, beleértve az aktív tv-nézést és videójátékozást. Emellett mérték, hogy a gyermekek mennyire értik meg mások érzéseit, a nyelvi készségeit és intelligenciájukat. Ezen kívül kérdőíveket küldtek a gyermekfelügyelőknek és a tanároknak, hogy felmérjék a gyermekek szociális készségeit is.

Az eredmények többek között rávilágítottak arra, hogy azok a gyerekek, akik 4 éves korukban több időt töltöttek a képernyő előtt, alacsonyabb érzelemmegértést mutattak 6 éves korukra. A tv-nézésnek a digitális játékidőhöz képest is erősebb negatív hatása volt. Emellett az is kiderült, hogy azok a 6 éves gyerekek, akiknek televízió volt a szobájukban, 8 éves korukban nehezebben értették meg az érzelmeket, mint azok, akiknek nem volt készülék a szobájukban. Érdekes módon nemi különbségek is megjelentek: a tv-nézés a lányok érzelemmegértésére sokkal rosszabbul hatott, mint a fiúkéra.

A kutatók azt feltételezik, hogy a megfigyelt hatások mögött a kevesebb szülő-gyermek kapcsolódás mellett az is állhat, hogy a gyermekek a tv-nézésből kevesebbet tanulnak, mint a valós interakciókból, valamint az is, hogy a szülők gyakran a képernyőt használják gyermekeik érzelmeinek, hisztijeinek kezelésére.

Összességében az eredmények arra figyelmeztetnek, hogy bár a gyermekek élvezik a képernyővel töltött időt, ennek jelentős negatív hatása lehet az érzelemmegértésük fejlődésére. Ezért fontos, hogy minimalizáljuk ezt a képernyőidőt, és elegendő időt biztosítsunk a fejlődésük szempontjából olyan elengedhetetlen tevékenységekre is, mint például szabadtéri, közös kimozdulásokra.

Skalická, V., Wold Hygen, B., Stenseng, F., Kårstad, S. B., & Wichstrøm, L. (2019). Screen time and the development of emotion understanding from age 4 to age 8: A community study. British Journal of Developmental Psychology, 37(3), 427-443.

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.