Az animációk népszerűsége töretlen, főként a gyerekek körében, ám keveset tudunk arról, hogyan hatnak ezek a tartalmak a kognitív fejlődésükre. Egy friss, kínai tanulmány közelebb visz bennünket a válaszhoz, különösen a végrehajtó funkciók tekintetében. A végrehajtó funkciók olyan kognitív folyamatokat foglalnak magukban, mint a gátló kontrollt, amely segít megfékezni bizonyos viselkedéseket és impulzusokat; a kognitív rugalmasságot, amely a gondolkodás könnyed alkalmazkodását teszi lehetővé; és a munkamemóriát, amely az információk rövid ideig történő megtartását és feldolgozását biztosítja.
A kutatás célja az volt, hogy megvizsgálják, milyen rövid távú hatást gyakorolnak ezek az animációk a gyerekek végrehajtó funkcióira, és hogy az életkor milyen szerepet játszik ebben. A kutatás során 126 négy és hét év közötti gyermek különböző típusú animációkat nézett: oktatási, szórakoztató és nem animált tartalmakat.
A gátló kontroll mérésére egy olyan tesztet használtak, ahol két képet mutattak a gyerekeknek, és arra kérték őket, hogy ha a napot látják, mondják azt, hogy „éjszaka”, és ha a holdat látják, mondják azt, hogy „nappal”. A munkamemória tesztelésekor a gyermekek hallottak egy számsorozatot, amit visszafelé kellett elismételniük. A kognitív rugalmasság mérésekor különböző formákat kellett elrendezniük méret és szín alapján, rugalmasan alkalmazkodva az újabb szabályokhoz.
A tanulmány eredményei szerint a szórakoztató animációk rövid ideig tartó nézése negatívabb hatást gyakorolt a végrehajtó funkciókra, mint az oktatási célú animált tartalom vagy az olvasás. A szórakoztató tartalmak különösen a gátló kontrollt és a kognitív rugalmasságot rontották, tehát a gyerekek kevésbé voltak képesek szabályozni impulzív viselkedésüket, és nehezebben alkalmazkodtak a változó körülményekhez pl. szabályok változásához. Ezzel szemben sem a szórakoztató, sem az oktatási célú animációk, illetve az olvasás nem befolyásolták a munkamemóriát, vagyis a rövid távú emlékezetet. Érdekes módon az életkor nem volt jelentős tényező abban, hogyan reagáltak a gyerekek a különböző animációkra.
Az eredmények arra utalnak, hogy a szülőknek érdemes mérlegelni, mennyi és milyen típusú animációs tartalmat néznek a gyermekeik, különösen a szórakoztató tartalmak esetében, amelyek rövid távon ronthatják a gyerekek kognitív működését.
Ez a kutatás azt mutatja, hogy az animációk nem csupán ártalmatlan szórakoztató eszközök. Bár az oktatási tartalmak hasznosak lehetnek, a szórakoztató rajzfilmek fogyasztását érdemes korlátozni, hogy a gyermekek agya egészségesen fejlődjön.
Forrás:
Fan, L., Lu, M., Qi, X., & Xin, J. (2022). Do animations impair executive function in young children? Effects of animation types on the executive function of children aged four to seven years. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 8