Hogyan érdemes szabályozni a gyerekek digitális eszközhasználatát?

2024.09.02.

Sok kutatás foglalkozik azzal, hogy a digitális eszközöknek milyen hatása lehet a gyermekekre. Szülőként nem könnyű eligazodni a rengeteg információ között, nehéz eldönteni, hogy mi lenne a legjobb hozzáállás a gyerekek eszközhasználatának szempontjából. Ausztrál kutatók több, mint 100 tanulmányt néztek át azért, hogy egyesített javaslatokkal álljanak elő a témában.

Az elemzéseik alapján az alábbi praktikus tanácsokat emelték ki összesítésükben:

  1. Figyeljünk arra, hogy a gyerekek az életkoruknak megfelelő tartalmakkal találkozzanak. A kutatások alapján alapvetően a digitális tartalmak fogyasztása, de különösen az életkornak nem megfelelő tartalom esetében rosszabb pszichoszociális (pszichológiai és szociális szempontokat egyaránt magában foglaló) fejlődési eredményeket tapasztaltak. Ezt a jelenséget nem csak kisgyerekek, hanem idősebb gyerekek esetében is kimutatták (0-18 év). Ezért azt javasolják a szülőknek, hogy alaposan nézzenek utána, hogy milyen tartalmakat engednek nézni gyermekeiknek. Fontos szempont lehet, hogy az adott tartalom illeszkedjen a gyerek életkorához és fejlődési szintjéhez, hogy támogassa a tanulást, pozitív üzenete legyen és ösztönözze a gyerekek offline játékát, kreativitását.
  2. Legyünk jelen, ügyeljünk arra, hogy ne használjuk okoseszközeinket a gyerekekkel töltött idő alatt és csökkentsük a digitális zajt. Ha a szülők figyelmét elterelik az okoseszközök, az befolyásolhatja a gyermekükkel való interakciók minőségét és mennyiségét is. A háttérben futó TV pedig megzavarhatja a gyermekek fejlődő figyelemorientációs készségét, ami eltereli a figyelmüket a játékról, a tanulási helyzetekről és a rutintevékenységekről egyaránt. A kutatási eredmények alapján a gyerekek szociális és érzelemszabályozási készségei jobbak voltak, amikor a szülők kerülték az okoseszközök használatát a napi rutintevékenységek és családi étkezések során. Továbbá, a gyerekek jobb gondolkodási, logikai és nyelvi képeségekkel rendelkeztek, ha kevesebb volt a háttérben a televízióhasználat.
  3. Legyen közös tevékenység a tartalomfogyasztás. A közös televíziózás kognitív fejlődésre gyakorolt pozitív hatását támasztották alá a kutatások eredményei. A közös használat előnyei valószínűleg függenek a szülő-gyermek interakciók és a tartalomról folytatott beszélgetések mértékétől. Ha ezekre figyelnek a szülők, akkor például a tartalommal kapcsolatos "miért" és "hogyan" kérdések révén támogathatják a kisgyermekek szókincsének, kritikai gondolkodásának és problémamegoldó készségének a fejlődését.

Forrás: Mallawaarachchi S, Burley J, Mavilidi M, et al. Early Childhood Screen Use Contexts and Cognitive and Psychosocial Outcomes: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. Published online August 05, 2024. doi:10.1001/jamapediatrics.2024.2620

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.