Az önkontroll szerepe a problémás digitális eszközhasználatban

2024.10.27.

Egy 2021-es német kutatásban a kutatók arra keresték a választ, hogy a digitális eszközök túlzott használata összefügg-e az önkontrollal és a tanulmányi eredménnyel. A kutatás eredményei azt mutatták, hogy a gyengébb önkontroll fokozza a problémás eszközhasználat kialakulásának kockázatát, továbbá összefüggést találtak a képernyő előtt töltött hosszabb idő és a gyengébb tanulmányi eredmények között.

A vizsgálatot egy berlini iskolában végezték el 10-13 éves gyermekek körében. A kutatók felmérték az eszközhasználati szokásaikat, a képernyőidőt, vizsgálták az önkontrollt és impulzivitást, valamint megnézték az utolsó félév tanulmányi eredményeit. A kutatás arra irányult, hogy megállapítsák vajon az alacsonyabb önkontroll, a magasabb impulzivitás és a rosszabb tanulmányi eredmény együtt jár-e a problémás eszközhasználati szokásokkal.

A „problémás eszközhasználat” alatt az olyan mértékű digitális eszközhasználatot értik a kutatók, amely negatívan befolyásolja a gyermekek életének különböző területeit - például a tanulmányi, pszichológiai és szociális jóllétüket. A kockázati tényezők közé sorolták a tanulmányban például: ha a gyermek állandóan az eszköz használatán gondolkodik; feszültté válik nélküle; konfliktusokba keveredik az eszközhasználat miatt; egyre több időt tölt a képernyő előtt; elhanyagolja egyéb tevékenységeit és kortárs kapcsolatait.

Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a gyermek azon képessége, hogy mennyire tudja kontrollálni a gondolatait és érzelmeit fontos előjelzője lehet a problémás eszközhasználat kialakulásának. Bár az önkontroll önmagában nem befolyásolja közvetlenül a tanulmányi eredményeket, a képernyő előtt töltött idő jelentős hatással van rá.

A tanulmány fontos következtetése az is, hogy akár már 10 éves korban megjelenhetnek olyan problémás eszközhasználati szokások, melyeket főleg serdülőknél és felnőtteknél figyeltek meg.

Szülőként támogathatjuk gyermekeinket a kiegyensúlyozott eszközhasználatban, ha olyan környezetet alakítunk ki számukra, amely ösztönzi az offline tevékenységeket, és következetes szabályokat állítunk fel a digitális eszközhasználattal kapcsolatban.

Forrás: Schulz van Endert T. (2021). Addictive use of digital devices in young children: Associations with delay discounting, self-control and academic performance. PloS one, 16(6), e0253058. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253058

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.