Problémákat okozhat a gyerekek túl korai és túlzott okoseszköz használata

2024.10.09.

Szeptember utolsó hétvégéjén Budapesten, az első Digitális Gyermek Jólléti Konferencián és Kiállításon jártunk.

Az írás az EduTech Hungary Zrt. sajtóközleményén alapszik.

A Z-generáció tagjai hétköznapokon hat-hét, hétvégén pedig akár tíz-tizenkét órát töltenek az online térben, döntő többségében közösségi platformokon. A korai és túlzott mértékű digitális eszközhasználat idegrendszeri és fejlődési elváltozásokat okozhat a gyermekek körében.

Az ENSZ felmérése szerint a közösségek hiánya és magány a legnagyobb problémák a fiatalok körében - mondta Nagy-Vargha Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) fiatalokért felelős helyettes államtitkára szombaton a Petőfi Irodalmi Múzeumban, a Digitális Gyermek Jólléti Konferencia és Kiállítás megnyitóján. A kormány, és a témáért felelős KIM célja a digitális függőség csökkentése, hogy a fiatalok kevesebb időt töltsenek online, vagy ha ez nem lehetséges, akkor hasznosan töltsék az időt – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Az eseményen Somogyi Ákos Gergő, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság főosztályvezetője arról beszélt, hogy a digitális világ jelentette veszélyek leginkább a gyermekeket érintik, ezért nagy felelőssége van a szülőknek és a pedagógusoknak a tudatos nevelés terén.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a digitális technológiai eszközök önmagukban nem ártalmasak, de kulcsfontosságú, hogy a gyerekek a megfelelő életkorban, mennyiségben és felkészültség mellett használják azokat. Nem az online térben töltött idő jelenti a legnagyobb problémát, hanem azok a tevékenységek, amelyektől elvonja az időt. Kutatások igazolják ugyanis, hogy a túlzott képernyőhasználat és a nem megfelelő, gyermekeknek nem való tartalom fogyasztása negatívan hat a fejlődő, még kialakulatlan idegrendszerre.

A nemzetközi irányelv 2 éves kor alatt egyáltalán nem támogatja a digitális eszközhasználatot, 2 és 5 év között maximum napi 1 órára korlátozná, emellett olyan tartalmak fogyasztását javasolja, amelyek segítik a gyermekek tanulását. Az életkornak nem megfelelő, aránytalan technika használata túlterhelt idegrendszer kognitív elváltozásokhoz, viselkedési problémákhoz vezethet.

A szülők és pedagógusok egyik legfontosabb feladata a gyermekek felkészítése a digitális világra, ehhez azonban elengedhetetlen a folyamatos tájékozódás. Legalább ugyanennyire fontos a pozitív példamutatás és az, hogy alternatívát kínáljanak a gyerekeknek, digitális ingerek helyett például valós élmények formájában.

Az eseményen az Alfa Generáció Labor munkatársai közül Dr. Konok Veronika adott elő Alfiról, a jó mobilról, és arról, hogy hogyan legyen az online-offline egyensúlyt visszaállítani és megtartani. Alfival az interaktív kiállításon is találkozhattak az érdeklődők, és kipróbálhatták biztonságos, gyermekeknek szánt fejlesztőjátékait. Pálosi Vivien, laborunk kutatója pedig egy kerekasztal-beszélgetésen osztotta meg gondolatait arról, hogy milyen szerepük van a pedagógusoknak és a szülőknek a gyermekek tudatos eszközhasználatában.

A konferencia előadásainak anyagait online elérhetővé teszi az EduTech Hungary Zrt.

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.