Digitális nevelési stílusok

Online felmérésünkben 7 év alatti gyerekek szüleit kérdeztük gyermekük mobil- és tablethasználatáról, illetve a szülők hozzáállását, véleményét a gyerekkori "kütyüzéssel" kapcsolatban.

A kutatás célja

A szülőt utánozza a gyerek, amikor kütyüzik?

1270 szülő megkérdezésével készítettünk felmérést arról, hogy a 7 év alatti gyerekek mennyit, mikortól és hogyan használják a mobiltelefont és a tabletet.

Vizsgálatunkban rákérdeztünk arra is, hogy a gyerek milyen tevékenységeket szokott végezni az eszközön, hogyan sajátította el ezeket a tevékenységeket és milyen gyakran használja a tabletet vagy a mobilt.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a szülők szerint a digitális eszközök használatának van-e pozitív vagy negatív hatása a gyerekekre; korábban jobb-e elkezdeni vagy inkább minél később; és hogy mennyire engedik a szülők a gyereknek a mobilozást/tabletezést.

Ezen kívül azt is mértük, hogy a szülő mennyire kötődik saját mobiltelefonjához, vagyis például mennyire stresszel, ha nincs nála a telefonja.

Már a kétévesek fele kütyüzik

A még publikálás alatt levő kutatásunk eredményei szerint a gyerekek egyre korábban és egyre nagyobb arányban használnak digitális eszközöket. A vizsgált korosztály 44%‑a használ rendszeresen tabletet vagy mobilt, átlagosan napi fél órát. 2 éves kortól már a gyerekek fele kütyüzik, a 4 év feletti gyerekeknél pedig ez az arány már 60%.

Fontos, hogy már az 1 és 2 év közöttieknek is több, mint egyharmada használja ezeket az eszközöket, ami azért lényeges, mert ekkor az agy még nagyon plasztikus, fejlődésben van, tehát az ekkor ért élményeknek nagy hatása lehet a gyerekek fejlődésére, akár pozitív, akár negatív irányban.

Igaz, közülük csak minden második használja rendeltetésszerűen az eszközt, a többiek inkább csak fogdossák, nyomkodják, és élvezik, ha a nyomkodás hatására felvillan a képernyő. A 2 és 3 év közöttiek általában már rendeltetésszerűen használják, azonban még inkább passzív módon, pl. mesét néznek vagy bekapcsolódnak a telefon vagy skype beszélgetésekbe. A 4-5 évesek egyharmada viszont már aktívan is kütyüzik, pl. játszik, ő maga indít el videókat, fényképezőt vagy videó-megosztót használ.

A kutatásból az is kiderül, hogy a gyerekek egyre korábbi életkorban kezdik el használni a digitális eszközöket. Míg például 2013-ban a 2 és 3 év közötti gyerekeknek még csak a 10%‑a mobilozott, addig a mai 2-3 éveseknek már a 40%‑a.

A gyerek a szülőt utánozza

Kutatásunkból azt is megállapíthatjuk, hogy a szülő véleménye a mobilozásról, és az, hogy milyen példát mutat, befolyásolja, hogy a gyereke mennyit és hogyan mobilozik. Azoknak a szülőknek ugyanis, akik erősebben kötődnek a mobiljukhoz, a gyerekük is többet használja a digitális eszközöket. Ez azzal magyarázható, hogy a gyerekek nem csak készségeket és ismereteket tanulnak a szüleiktől, hanem viselkedésmintákat és értékrendet is. Ha egy gyerek azt látja, hogy a szülő folyton mobilozik és érzelmileg nagyon fontos számára a telefon, akkor a gyerek is fontosnak tartja majd és többet fog foglalkozni vele.

Persze a mobiljukhoz jobban kötődő szülők valószínűleg többet is engedik a gyereküket mobilozni, és pozitívabban gondolkodnak a gyerekkori kütyüzés hatásairól. A kutatás azt is megerősítette, hogy a megengedőbb szülőknek, illetve azoknak, akik pozitív hatásokat tulajdonítanak a mobilozásnak/tabletezésnek, valóban többet kütyüzik a gyereke.

A kutatás eredményeiből készült publikáció hivatkozása:

Konok, V., Bunford, N., & Miklósi, Á. (2020). Associations between child mobile use and digital parenting style in Hungarian families. Journal of Children and Media, 14(1), 91–109. https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1684332

PDF letöltése

Digitális nevelési stílusok

Image by our-team on Freepik

Sütik
Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény fokozása érdekében.